Hogyan előzze meg a stroke-ot?

A stroke megelőzéséhez a legfontosabb az egészséges életvitel. A Webbeteg az egészséges életvitel főbb tényezőit gyűjtötte össze.

1. Kezeltesse magas vérnyomását!

Az egyik legfontosabb dolog, amit a stroke kockázatának csökkentése érdekében megtehet, a vérnyomás 140/90 határértékek alatt tartása. Ha Önnek volt már korábban stroke-ja, akkor a vérnyomás csökkentése megakadályozhatja egy későbbi stroke kialakulásának esélyét. A rendszeres mozgás, a stressz megfelelő kezelése, az egészséges testtömeg megtartása, a nátrium bevitel és az alkoholfogyasztás mérséklése mind hozzájárulhat a hipertónia megelőzéséhez, illetve kezeléséhez. Az életviteli változásokon túl, orvosa gyógyszeres kezelést javasolhat a hipertónia kezelésére.

2. Táplálkozzon egészségesen!

Az elhízás magas vérnyomáshoz és cukorbetegséghez vezethet (különösen a hasra korlátozódó). Már 5 kg leadása is jelentősen csökkentheti vérnyomását, és javíthatja a koleszterinszintet. Fogyasszon kevesebb koleszterint (bármely állati eredetű élelmiszer, különösen a zsírosak) és telített zsírt (mennél szilárdabb egy zsiradék, annál telítettebb), ezáltal lassítani lehet az érelmeszesedést. Ha nem tudja pusztán az étrendi megszorítások segítségével csökkenteni koleszterinszintjét, orvosa koleszterinszint csökkentő gyógyszereket javasolhat.

3. Ne dohányozzon!

A dohányzás abbahagyása csökkenti a stroke kialakulásának kockázatát. A dohányzás elhagyását követően egy régi dohányos kockázata is csökkenni kezd, az évek során pedig eléri a nemdohányzók kockázatát.

4. Tartsa egyensúlyban cukorbetegségét!

A cukorbetegség diétával, mozgással, a megfelelő testsúly megtartásával és gyógyszerek segítségével megelőzhető illetve kezelhető.

5. Mozogjon rendszeresen!

Az aerob mozgásformák (azok, amelyek emelik a szívfrekvenciát és a légzésszámot) csökkentik a stroke rizikóját. Egészséges táplálkozással és rendszeres sportolással befolyásolhatóak (esetleg kiiktathatóak) azok a betegségek, amelyek növelik a stroke kialakulásának esélyét. A stroke kialakulásának kockázatát növelheti többek között a magas vérnyomás, a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek, az elhízás és a magas koleszterinszint is. A rizikótényezők kialakulására a mozgás hosszú távú hatásában csökkenti a vérnyomást, növeli a HDL koleszterinszintet ("védő" koleszterin), javítja az erek és a szív egészségi állapotát. Hozzájárul továbbá, hogy fogyjon, cukorbetegségét karbantartsa és csökkentse a stresszt. Alakítson ki egy napi 30 percből álló rendszeres mozgástervet, pl. gyalogoljon, kocogjon, ússzon vagy biciklizzen a hét legalább 5 napján.

6. Kezelje jól a stresszt!

A hirtelen stressz vérnyomáskiugráshoz vezethet, ami az agyvérzés egyik fő rizikófaktora, míg a hosszútávon fennálló stressz hipertóniát okozhat. Stressz hatására a szervezetben nőhet a véralvadási hajlam, ami növeli a vértelen stroke kockázatát. Vegye számba személyisége erős és gyenge oldalait és igyekezzen olyan életet élni, ami a legjobban megfelel adottságainak! A rendszeres mozgás és relaxációs technikák alkalmazása (relaxációs tréning, jóga, meditáció, de akár az elmélyült bibliaolvasás vagy egy hobbitevékenység is) mind hozzájárulnak a stressz mérsékléséhez.

7. Csak mérsékelten fogyasszon alkoholt!

Az alkohol a stroke rizikófaktora és a stroke megelőzését is szolgálhatja. A nagy mennyiségű alkoholfogyasztás növeli a magas vérnyomás, az ischemiás és a hemorragiás stroke kockázatát. Azonban kis mennyiségű száraz vörösbor fogyasztása emelheti a HDL-koleszterin-szintet, és csökkenti a vér alvadékonyságát. Mind a két tényező az ischemiás stroke kockázatának csökkenéséhez vezet.

8. Ne fogyasszon kábítószert!

A kokain, a krekk mind a TIA és a stroke rizikófaktora.

Végeztessen kockázatbecslést!

Nyilvánvaló, hogy a stroke bizonyos rizikófaktorait nem lehet kezelni (pl. a családban előforduló stroke, az életkor, a nem). De ha Önnél fokozott a kockázat, akkor körültekintőbben járhat el a módosítható rizikófaktorok esetében.

Az első szívinfarktus, illetve az első stroke nagyon gyakran rokkantságot eredményezhet, éppen ezért fontos ezek megelőzése. Az American Heart Association ajánlata szerint javasolt:

  • Korai rizikófaktor-szűrés. A társaság javaslata szerint 20 éves kor felett kétévente érdemes szűrni a vérnyomás, a testtömeg index, a has körfogat és a pulzusra, továbbá minden öt évben a koleszterin és a vércukorszintet.
  • Kockázatbecslés. A társaság javaslata szerint az elkövetkezendő 10 évben kialakuló szívbetegség várható kockázatának meghatározása javasolt. Ezt a különböző rizikófaktorok jelenléte alapján lehet megtenni. 40 éves kor felett 5 évenként érdemes ezt a kockázatbecslést elvégezni, hogy ha valakinek kettőnél több rizikófaktora van.

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON:

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések